Telefon: 06-26/319-043
GALÉRIA
|
Kátai Mihály
festő, zománcművész 1935-2020
1935.
október 19-én született Karcagon.
1963 Magyar Iparművészeti Főiskola, dekoratív
festő szak, mesterei: Borsos Miklós, Z. Gács György.
1982 III. Nemzetközi Iparművészeti Quadriennálé
nagydíja, Erfurt (Német Demokratikus Köztársaság);
Bács-Kiskun Megye Művészeti díja;
1984 Munkácsy-díj;
1996 Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely,
Kecskemét, Szarvasnyomon c. kiállítás, Életmű-díj;
1997 Tűzzománcművészek Magyar Társasága,
Életmű-díj.
Hosszú időn át a Magyar Képzőművészek és
Iparművészek Szövetsége szimpózium bizottságának a
tagja.
A
Tűzzománcművészek Magyar Társaságának
tiszteletbeli elnöke.
A kortárs
magyar zománcművészet legnagyobb hatású
művészegyénisége, akihez szorosan kapcsolódik a
műfaj 60-as években történt fellendülése, a zománc
képzőművészeti irányba való elmozdulása. A
zománccal még a főiskola idején Budapesten, a Lampart
Zománcipari Műveknél ismerkedett meg, ahol
kihasználva a lehetőségeket, a 60-as években
folyamatosan alkot, eleinte "lábas-zománcot",
később elsősorban fémes zománcokat használva. 1964
tájától egyre többet tartózkodott Kecskeméten is,
ahol Stefániay Edittel, Simon Balázzsal együtt
folytatott kísérleteket a helyi zománcgyárban.
Sikereket ért el a Képcsarnokon keresztül eladott
zománcos táblaképeivel. 1970-ben a bécsi Schauer
zománcgyár meghívására Ausztriában dolgozott. ~
nevéhez fűződik a kecskeméti Nemzetközi
Zománcművészeti Alkotótelep megalapítása 1975-ben,
melynek 1987-ig a művészeti vezetője volt. ~
ideáival, művészeti tevékenységének irányával,
tematikájával erőteljes hatással volt a
környezetében alkotó művészekre, különösen
Kecskeméten. A ~ képviselte művészeti irány
szellemileg és formailag is az archaikusból, a
népművészetből táplálkozik. ~ nagyhatású,
sajátosan misztikus, szimbolikus alkotás-filozófiai
rendszerét a mai napig sokan követik. Ezt a világot,
amelyet elsősorban ~ művei képviselnek a kortárs
művészetben, s melyet a művészettörténészek
között mindenekelőtt Pap Gábor koncepciója
támogatott, 1975 tájától ("keresztszemes
vita") napjainkig tartó folyamatos támadások
érték a kritika részéről (avantgárdellenesség,
korszerűtlenség). A 70-es évek közepétől ~nak
különösen szabadtéri (köztéri) alkotásai,
térplasztikái jelentősek, melyek bonyolult,
elsősorban népművészeti ihletésű, szimbólumokkal
terhes ikonográfiájához gyakran mellékel irodalmi
emelkedettségű műleírást. A 80-as évek elejére
alakítja ki az ún. kecskeméti eljárást, melynek
szépségét az ún. "tűzben pikturálás",
azaz a többszöri égetés biztosítja, s az ennek
során létrejött rétegződés (a rétegek kitetszenek
egymás alól) a zománcanyagban. E technika főműve,
egyben ~ egyik ars poeticája az Alföldi látomások
c. sorozat (1981), ahol a természet és az (alföldi)
ember Tóth Menyhért-i, már kiveszőfélben lévő,
álmokban, hiedelmekben, mesékben, mítoszokban gazdag
együvé tartozásának állít emléket. 1987 után
váratlanul visszavonult a zománcművészettől, és
nagyméretű szimbolikus, figurális olajképeket kezdett
el festeni.
Írásai:
Napisten színeváltozásai, Művészet, 1973/11., 12.,
Grúziai naplótöredék, Művészet, 1974/4.,
Változó felszín alatt, Forrás, 1976/10.,
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep katalógusai
1975-1981, Kecskemét, 1976-1982,
Játék és mese. Két művész, két vallomás (Fajó
János és ~), Művészet, 1976/6.,
A kecskeméti Zománcművészeti Alkotótelep
programtervezete, 1978, Művészet, 1978/3.
Egyéni
kiállítások:
1966 Mednyánszky Terem, Budapest (kat.),
1968 Május 1. Mozi, Budapest,
1969 Budapest Szálló, Derkovits Terem, Budapest (TV
Galériája) és Városi Mozi, Kecskemét,
1970 Galerie Junge Generation, Bécs; Apáczai Csere
János Művelődési Ház, Solymár,
1971 Eger,
1974 Kiss Pál Múzeum, Tiszafüred; Képcsarnok,
Szeged; Művelődési Ház, Tatabánya,
1975 Galerie Romanum, Bécs; Galerie Herzog, Bécs;
Eger; Arany János Múzeum, Nagykőrös,
1976 Magyar Nemzeti Galéria, Budapest,
1977 Móra Ferenc Múzeum, Szeged,
1980 Csók Galéria, Budapest,
1983 Soproni Képcsarnok [id. Kátaival],
1986 Erfurt (Német Demokratikus Köztársaság);
Művészetek Háza, Szekszárd (kat.),
1991 Rudnay Terem, Eger.
Válogatott
csoportos kiállítások:
1965 Zománctörténeti kiállítás a Nemzetközi
Zománcipari Konferencia alkalmából, Katona József
Múzeum, Kecskemét,
1971, 1973 I.-II. Országos Zománcművészeti
Biennálé, Salgótarján,
1975-2000 Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep
kiállításai,
1982 III. Nemzetközi Iparművészeti Quadriennálé,
Erfurt (Német Demokratikus Köztársaság),
1984 Zománc, Vigadó Galéria, Budapest, Szarvasnyom,
1996 Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely,
Kecskemét,
1998 Kortárs magyar zománcművészet, Kecskeméti
Képtár, Kecskemét.
Köztéri
művei:
1971-1975 Naphívogatók (zománc falikép, 1971-1975,
Kecskemét, Erdei Ferenc Művelődési Központ),
Déli Bába (zománcberakásos faplasztika, 1976,
Kalocsa, Népművészeti Ház udvara),
1976-1978: Hold-tükör (tükör, fa, zománcozott
rézdomborítások, 1976-1978, Kecskemét, Erdei Ferenc
Művelődési Központ lépcsőfeljárójának
tükörfala),
Lakótelepi tájékozódó, négy világtáj (fa
plasztika, 1977, Kecskemét, Széchenyiváros),
Életőriző (tölgyfa, zománcozott vörösrézlemezek,
Kecskemét, Kiskunsági Nemzeti Park igazgatósági
épülete),
Az orvostudomány története (8 db zománc falikép,
1980-1989, Kecskemét, Hollós József Megyei Kórház
lépcsőháza).
Művek
közgyűjteményekben:
Kecskeméti Képtár, Kecskemét,
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely
gyűjteménye, Kecskemét.
Irodalom:
~ festőművész kiállítása (kat. Mednyánszky Terem,
Budapest, 1966),
Pap G.: Kincsek és mű-kincsek a Barbaricumból,
Művészet, 1975/6.,
Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep katalógusai
1975-1987, Kecskemét, 1976-1989,
Goór I.: Megújuló zománcművészet Kecskeméten,
Forrás, 1976/11.,
Koczogh Á.: Mai magyar iparművészet - Fémművesség,
Budapest, 1977,
Pap G.: A kecskeméti Zománcművészeti Alkotótelep
első három éve, Művészet/77, Budapest, 1978,
Kerékgyártó I.: Népművészet- kortárs művészet,
Művészet, 1978/1.,
Vadas J.: Imaginárius térben. Zománcok és üvegek
Salgótarjánban, Művészet, 1978/3.,
Menyhárt L.: Üzenetek anyanyelven. Beszélgetés ~lyal,
Művészet, 1980/5.,
Sümegi Gy.: Menetközben. A kecskeméti
Zománcművészeti Alkotótelepről, Művészet, 1982/3.,
Sümegi Gy.: A kecskeméti Zománcművészeti
Alkotótelepről, Művészet, 1983/2.,
Nagy Z.: A Szent Korona birodalma. Zománckiállítás a
Vigadó Galériában, Művészet, 1984/10.,
Kratochwill M.: (kat., Művészetek Háza, Szekszárd,
1988),
Ifj. Gyergyádesz L.: Kortárs magyar zománcművészet,
Kecskeméti Képtár, 1998,
Ifj. Gyergyádesz L.: Kortárs magyar zománcművészet,
Magyar Iparművészet, 1998/2.,
Ifj. Gyergyádesz L.: A kortárs magyar zománcművészet
kezdetei, különös tekintettel a Nemzetközi
Zománcművészeti Alkotótelep előzményeire
Kecskeméten az 1960-1970-es években, Múzeumi
kutatások Bács-Kiskun Megyében 1998, Kalocsa, 1999,
Pap G.-Gyergyádesz L.: Nemzetközi Zománcművészeti
Alkotóműhely állandó kiállításának vezetője,
Kecskemét, 1999,
Andrási G.-Pataki G.-Szücs Gy.-Zwickl A.: Magyar
képzőművészet a 20. században, Budapest, 1999,
Ifj. Gyergyádesz L.: Szín-játék. Kortárs magyar
zománcművészet, Magyar Művészeti Fórum, 1999/6.
|
|